Saturday, January 9, 2010

Cantik dari Pandangan Mata!!




Hallo.. aloha.. selamat datang ke taman skodeng!! hahha.. eh.. ntah pape je mrepek nie.. haih.. mesti korang dah baca tajuk crita nie kan?? yang sebenarnya gua nak crita nie bukan pasal nak jadi cantik tapi.. owh.. bersiap sedia nak lari..ivanjaya.nethahha.. gua mau crita sama korang masa yang betol untuk minum air dalam kehidupan seharian.. jangan marah2 ok..ivanjaya.net.. hehhe.. ramai gua dah tau.. brapa cawan kita perlukan untuk minuman seharian.. Ada orang kata jangan minum air banyak-banyak. Minum seteguk dua saja, ini petua untuk awet muda. Ada pendapat yang mengatakan kita perlu meminum 8 gelas sehari. Yang mana betul? Hahha.. saja gua nak bagi korang keliru sikit..

Berapa banyak yang perlu diminum?? ivanjaya.net Ianya bergantung kepada cuaca dan aktiviti yang anda jalankan. Lebih banyak anda kehilangan air, lebih banyak yang perlu diminum, lebih banyak dari 8 gelas.. Tetapi jangan pula meminum terlalu banyak. Kenapa pula? Meminum terlalu banyak air boleh menyebabkan keracunan air (sekiranya menahan membuang air kecil) ataupun situasi elektrolit tak seimbang..

Masa yang sesuai adalah penting kalau korang nak tau.. nie dapat mengelakkan daripada sebarang penyakit.. ada pepatah yang mengatakan " Mencegah lebih baik dari mengubati.." gua bagi la sikit waktu2 yang sesuai untuk minum..

  • Minum 2 gelas air selepas bangun pagi.. kalo korang nak tau, dengan 2 gelas air nie dapat membantu menjana organ dalam badan kita..
  • minum segelas air 30 minit sebelum makan.. ha?? nie apa plak?? hahha.. laen pulak kisahnya.. dengan berbuat demikian dapat membantu dalam proses penghadaman..
  • Minum segelas air sebelum mandi pula bagi mengelakkan tekanan darah rendah dan yang terakhir sekali..
  • Minum segelas air sebelum tidur.. ha? ini yang kita xtau nie.. hahha.. kepada pembaca2 sekalian, nie dapat mengelakkan kita dari mendapat penyakit serangan jantung dan juga Stroke..
  • Ada lagi la.. bagi yang selebihnya.. minumlah ketika badan kita kekurangan air..
Mereka yang meminum air akan mendapati diri mereka begitu bertenaga.. Selamat MEncuba!!


0 comments:

Search