Monday, March 15, 2010

kisah Si Orange Yang Hangat!!





Selamat Datang ke Zone Chaon.. pembetolan ok.. bukan zone tunda disini.. sekian.. hahha.. berbalik kepada tajuk entri En cha'on pada kali ini.. Ia berkaitan dengan buah Orange yang anda makan tak kira dimana jua anda berada.. Enche Chaon ingin mengupas (kulit-kulit Orange?) serba sedikit tentang isu-isu yang berkaitan dengan buah-buahan yang bewarna Orange nie.. kalau korang nak tau dengan lebih lanjut.. Jom pakat2 Terjah read more dibawah.. Sekiann.. belom tekan lagi nie.. jom2 ushar cite ape lak kali nie.. meh sini meh nak cakap sikit..

Antara 10 Fakta tentang orange dalam dunia nie yang dapat ditulis pada kali nie.. sebenarnya banyak lagi kan? macam2 ada dalam dunia nie.. ape2 pun.. ladies n gentlement.. jom layan.. zasss....


  • Penduduk di jamaica mencuci lantai dengan menggunakan buah orange yang dibelah dua.. setengah2 la.. cara ini dugunakan adalah untuk membersihkan minyak dan gris..

  • Pemain bola sepak iaitu Fernando Torres dan David Villa adalah warganegara Sepanyol dan dipercayaai dinegara itu terdapat lebih daripada 35 juta pokok "Orange".. Bendera Spain juga ada dikaitkan dengan warna oren..



  • Adakah korang tahu? benda pe? hahha.. Adakah korang tahu di negara eropah, kadang-kadang dorang makan buat orange nie dengan menggunakan sudu dan garpu?

  • Di Amerika Syarikat, lebih kurang 25 billion buah orange terhasil setiap tahun.. banyak tue.. Selepas Perang Dunia Ke 2.. Buah orange nie menjadi bahan kommercial di negara tersebut..

  • Kalau korang nak tahu, Setiap rasa dan aroma buah orange nie adalah berbeza mengikut musim, negara, negeri dan tempat walaupun pada setiap pokok dimana ia terhasil..

  • jeng jeng jeng.. ape plak kali nie.. Warna pada bahagian luar orange nie tiada kena mengena langsung dengan tahap kematangan buah dan juice didalamnya.. Apa maksudnya? bak kata si Nabil.. Lu PK la Sendiri".. hahha.. Yela.. luar warna orange.. didalam tue mane nak tau kot-kot busuk ke, rosak ke dan lain-lain.

  • Berita luar negara.. "Ehem ehem".. Ayat si mario nie.. Tidak semua Orange masak pada season yang sama.. sebagai contoh yang En Cha'on dapat nie, di Valencia (bukan pemain Bola OK) pokok orange nie akan menghasilkan buah pada musim panas dan spring je.. di Valencia juga warna buah Orange akan menjadi hijau disebabkan pemanasan pada kulit buah..

  • Ada adakah korang tahu kebanyakkan orange akan terapun bila diletakkan di dalam air? ha.. kalau nak tau try la tengok.. Walau bagaimanapun ia tetap akan tenggelam juga..

  • Kebanyakkan masyarakat percaya sama sekali tentang "The Worth Thing" yang akan berlaku kepada pokok Orange apabila disentuh oleh ............wanita.. lalalalalala... dimana ia dipercayai dan akan membuat daun2 layu dan berguguran..

  • Korang boleh tengok sendiri pada buat Orange.. Nampak ape2 tak? hahha.. Yang sebenarnya kalau korang nak tau lagi, semakin besar pusar pada buah Orange, taste dia semakin sedap..



  • BoNuS POINT: air yang bewarna marah tue bukan air atau jus Orange ok.. Mungkin tue air sirap atau ribena kot.. Rasa dulu baru tau.. hahha..

Sekian sahaja fakta-fakta tentang Orange yang dapat dibawakan pada kali ini.. Semoga berjumpa lagi dihari dan waktu yang sama di Kotak menjerit.. segala ketidakpuashatian anda boleh dilemparkan di bahagian komen pada entri kali ini.. Sekian.. Makanlah orange untuk kelihatan muda..


7 comments:

Cipina said...

sekian, terima kasih :P

ye ke daun akan gugur kalau wanita sentuh? malu la tu..hehe

aida said...

kurang minat dengan oren r... hehee..

fresh oren sedap..
buah oren dekat pokok tu nampak cantek la..
teringat cite my girl.. ekekke

cun je tgk

.::WaNiE::. said...

air itu kelihatan seperti air sunquick..

hehehe

daud said...

Sempoi la..

Unknown said...

x hbs2 psl oren =P
aku x ske buah oren
tp aku ske fresh orange
ehhehehehe

ape2 jer said...

buat org terliurr je tau :P

PiNk ButTeRfLy said...

tak minat oren. huhu..

cite la pasal epal ke tembikai ke.

sedap tu kalau wat jus!

Search